Assalamualaikum
dan salam sejahtera,
Ingin
berkongsi tentang perkara yang kadang-kadang dirasakan remeh untuk diambil tahu
tapi hakikatnya ia amat penting untuk kita tahu perkara ini walau hanya sekadar
basic sahaja. Saya terpanggil untuk membaca tentang wasiat ini selepas
mendengar perbincangan beberapa orang sahabat ketika dibilik nursing
tadi...bila mendengar pelbagai pandangan dan pengalaman... saya terpanggil
untuk lebih memahami apa itu wasiat?
Berikut
beberapa isi dari bahan bacaan/ carian mengenai wasiat ..yang boleh
dijadikan sebagai rujukan..walaubagaimanapun, para pembaca dinasihati agar
mencari orang yang lebih arif tentang/ perihal wasiat ini sekiranya timbul
sesuatu yang meragukan atau membantu dalam menjawab persoalan anda....teruskan
membaca..
Bismillahirrahmanirrahim....
Apa itu Wasiat?
Dari segi
bahasa, ahli-ahli fiqh mazhab Syafie berpendapat wasiat berasal dari perkataan “wassa” yang
bermaksud menghubungkan atau menyampaikan kebaikan yang dilakukan oleh
seseorang semasa hidupnya dengan ganjaran pahala selepas dia meninggal dunia.
Dari segi istilahnya, menurut mazhab Syafie wasiat ialah pemberian suatu hak yang boleh dilaksanakan selepas berlakunya kematian pewasiat sama ada dengan menggunakan lafaz ataupun tidak. Manakala beberapa fuqaha’ lain mentakrifkan wasiat sebagai suatu pemberian oleh seseorang kepada pihak yang lain sama ada benda, hutang atau manfaat untuk dimiliki oleh penerima wasiat akan pemberian tersebut selepas kematian pewasiat.
Manakala tafsiran wasiat menurut Enakmen Wasiat Orang Islam (Negeri Selangor) 1999:
Dari segi istilahnya, menurut mazhab Syafie wasiat ialah pemberian suatu hak yang boleh dilaksanakan selepas berlakunya kematian pewasiat sama ada dengan menggunakan lafaz ataupun tidak. Manakala beberapa fuqaha’ lain mentakrifkan wasiat sebagai suatu pemberian oleh seseorang kepada pihak yang lain sama ada benda, hutang atau manfaat untuk dimiliki oleh penerima wasiat akan pemberian tersebut selepas kematian pewasiat.
Manakala tafsiran wasiat menurut Enakmen Wasiat Orang Islam (Negeri Selangor) 1999:
“Wasiat ertinya iqrar seseorang yang diperbuat pada masa hayatnya
ke atas hartanya atau manfaat untuk menyempurnakan sesuatu bagi maksud
kebajikan atau apa-apa maksud yang dibenarkan menurut Hukum Syarak, selepas dia
mati.”
Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Kamu diwajibkan, apabila seseorang dari kamu hampir mati, jika ia ada meninggalkan harta, (hendaklah ia) membuat wasiat untuk ibubapa dan kaum kerabat dengan cara yang baik (menurut peraturan ugama), sebagai suatu kewajipan atas orang-orang yang bertaqwa”
Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Kamu diwajibkan, apabila seseorang dari kamu hampir mati, jika ia ada meninggalkan harta, (hendaklah ia) membuat wasiat untuk ibubapa dan kaum kerabat dengan cara yang baik (menurut peraturan ugama), sebagai suatu kewajipan atas orang-orang yang bertaqwa”
(Surah Al-Baqarah Ayat 180)
Rasulullah s.a.w juga menggalakkan umatnya yang mempunyai harta agar dapat melakukan wasiat semasa hidupnya.
“Seseorang muslim yang mempunyai sesuatu yang boleh diwasiatkan tidak sepatutnya tidur selama dua malam berturut-turut melainkan dia menulis wasiatnya di sisinya”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
“Allah telah memberikan bahagian setiap orang yang berhak. Maka tiada wasiat untuk waris”
(Riwayat at Tarmizi)
“Tidak harus wasiat kepada waris kecuali diizinkan oleh waris yang lain”
(Riwayat Abu Daud)
Wasiat dan
Pembahagian Harta Pusaka
Seorang saudara telah bertanya mengenai pembahagian harta pusaka serta memberi satu kes sebagai contoh untuk diselesaikan. Sebelum menjawab soalan beliau, kami menurunkan dahulu ayat-ayat al-Qur'an yang bersabit, supaya penjelasan yang bakal dibuat menjadi lebih licin. Kami akan memberi sedikit komentar ke atas ayat-ayat tersebut, dan berharap para pembaca dapat membantu dengan membetulkan kesilapannya setelah ia dikesan.
Wasiat
Perkara
utama dalam pembahagian harta pusaka ialah membuat wasiat. Suruhan membuat wasiat disebut dari awal lagi di dalam al-Qur'an. Daripada
ayat al-Baqarah yang berkenaan dapat difahamkan iaitu bagi orang-orang yang
bertakwa (takut kepada Tuhan) adalah wajib membuat wasiat sebelum mereka
meninggal dunia. Wasiatnya memihak kepada ibu bapanya, dan sanak saudara. Ayat
yang dimaksudkan berbunyi,
"Dituliskan (ditetapkan) bagi kamu,
apabila seseorang antara kamu didatangi kematian, dan dia meninggalkan kebaikan
(harta), supaya membuat wasiat memihak kepada ibu bapanya, dan sanak saudara
dengan baik - suatu kewajipan kepada orang-orang yang bertakwa." (2:180)
Kemudian,
sekiranya kandungan wasiat difikirkan tidak adil atau berdosa maka ia harus
dibetulkan dengan perundingan antara pihak-pihak yang terlibat. Al-Qur'an
didapati amat jelas mengenai perkara tersebut:
"Jika seseorang takut akan
penyimpangan, atau dosa, daripada orang yang berwasiat itu, lalu dia
membetulkan antara mereka, maka tidaklah ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah
Pengampun, Pengasih." (2:182)
Wasiat
patut juga mengandungi peruntukan untuk isteri selama setahun dan pembayaran
sewa rumah, kalau rumah yang didiami disewa. Peringatan itu datang daripada
ayat berbunyi,
"Dan orang-orang antara kamu yang
mati dan meninggalkan isteri-isteri, hendaklah mereka membuat wasiat untuk
isteri-isteri mereka, peruntukan untuk setahun tanpa mengeluarkannya; tetapi
jika mereka keluar, maka tidaklah bersalah ke atas kamu mengenai apa yang
mereka buat pada diri-diri mereka sendiri dengan baik; Allah Perkasa,
Bijaksana." (2:240)
Selanjutnya,
difahamkan iaitu nama-nama penerima harta pusaka yang dinyatakan di dalam
wasiat hendaklah termasuk "orang-orang yang terikat dengan sumpah"
orang yang berwasiat, seperti anak angkat, anak tiri, atau apa yang dikatakan
"tangan-tangan kanan kamu memiliki" (sila rujuk Tangan Kanan Miliki). Fahaman berdasarkan ayat berikut:
"Dan bagi tiap-tiap orang, Kami
melantik waris-waris daripada apa yang ibu bapa dan sanak saudara meninggalkan,
dan orang-orang yang terikat
dengan sumpah kamu. Maka berilah mereka bahagian mereka; sesungguhnya Allah
adalah saksi atas segala sesuatu." (4:33)
Dua
orang saksi diperlukan dalam wasiat, yang terdiri daripada mereka yang
mempunyai keadilan di kalangan kenalan orang yang berwasiat atau dua yang lain
jika dia sedang dalam perjalanan. Dan mereka akan bersumpah
jika orang yang berwasiat ragu-ragu. Demikian dinyatakan oleh ayat di
bawah:
"Wahai orang-orang yang percaya,
kesaksian antara kamu apabila salah seorang daripada kamu ditimpa maut, apabila
dia berwasiat, ialah dua orang yang mempunyai keadilan antara kamu, atau dua
yang lain daripada selain kamu, jika kamu berpergian di bumi, dan bencana maut
menimpa kamu. Kemudian kamu akan tahan mereka sesudah solat, dan mereka akan
bersumpah dengan Allah, jika kamu ragu-ragu: 'Kami tidak akan menjualnya untuk
suatu harga, walaupun ia sanak saudara yang dekat, dan kami tidak juga akan
menyembunyikan kesaksian Allah, kerana jika demikian, tentu kami termasuk
orang-orang yang berdosa.'" (5:106)
Oleh
yang demikian, wasiat dibuat walau dalam keadaan apa jua pun. Kerana ia wajib.
Wasiat daripada Allah
Apabila
si mati (maaf atas kegunaan kata tersebut) tidak meninggalkan sebarang wasiat
maka pembahagian harta yang ditinggalkan hendaklah menurut wasiat daripada
Allah yang akan dijelaskan sebentar lagi. Atau, terdapat harta yang tidak
disebut di dalam wasiatnya, maka harta itu dibahagi antara waris-waris menurut
wasiat daripada Allah itu juga.
Tambahan
lagi, sebelum harta si mati dibahagikan, hutangnya dikira, andaikata dia
berhutang, dan dibayar daripada harta yang ditinggalkan. Hutang dibayar
walaupun sudah mati.
Terdapat
tiga ayat yang menyentuh mengenai wasiat daripada Allah, iaitu 4:11, 4:12, dan
4:176 yang akan disenaraikan di bahagian akhir halaman ini.
Anak-anak
Pada
dasarnya, pembahagian harta pusaka dalam wasiat Allah bagi anak-anak adalah, "bagi (seorang)
lelaki serupa dengan bahagian dua perempuan",
jika ada dua anak perempuan (2x = 1x + 1x). Ini bermaksud, anak lelaki yang seorang itu mendapat separuh dan dua
anak perempuan mendapat separuh juga (50-50).
Tetapi "jika mereka
perempuan-perempuan yang lebih
daripada dua, maka bagi mereka dua per tiga daripada apa yang dia
meninggalkan," bererti, anak lelaki yang seorang itu mendapat1/3 sementara
anak-anak perempuan yang berjumlah lebih daripada 2 mendapat 2/3.
Dan
disuratkan lagi, "tetapi jika dia (perempuan) seorang,
maka baginya separuh" atau dengan jelas, bermaksud, jika yang ditiggalkan adalah seorang anak
lelaki dan seorang anak perempuan, maka mereka akan mendapat separuh seorang
daripada harta yang ditinggalkan (50-50).
Bagaimana
pula, kalau terdapat 2 orang anak lelaki atau lebih dan 1 orang anak perempuan?
Maka kami andaikan supaya balik kepada dasar iaitu bahagian seorang lelaki
serupa bahagian 2 perempuan seperti kiraan:
2 lelaki (+ +) + 1 perempuan = 2x + 2x (+
+) + 1x.
Dan
seterusnya bagi bilangan anak perempuan yang bertambah (~ +
1x + 1x ....)
Demikian
itu adalah pembahagian harta pusaka apabila terdapat kedua-dua anak lelaki dan
anak perempuan. Bahagian bagi anak perempuan didapati tidak tetap, bergantung
pada bilangan mereka. Bahagian bagi lelaki juga turut dipengaruhi oleh bilangan
perempuan.
Dengan
itu, kami berpendapat bahawa sekiranya si mati tidak meninggalkan seorang pun
anak lelaki maka harta yang ditinggalkannya, yang diuntukkan bagi anak-anak,
diserahkan kesemuanya kepada anak atau anak-anak perempuan. Begitu juga dengan
anak lelaki. Sebab, Tuhan tidak menyuruh supaya diserahkan bahagian anak lelaki
(yang tiada itu) kepada mana-mana pihak luar. Malah, Dia tidak menyuruh memberi
kepada sesiapa yang di luar keluarga, dalam apa saja situasi bagi pembahagian
harta pusaka, kecuali kepada "orang-orang yang terikat dengan sumpah".
Isteri dan Suami
Bagi isteri, "bagi mereka
(isteri), satu per empat (1/4) daripada apa yang kamu meninggalkan jika kamu tidak ada anak."
Akan
tetapi, "jika
kamu ada anak, maka bagi mereka (isteri), daripada apa yang kamu meninggalkan,
satu per lapan (1/8)." Baki
setelah diberi bahagian isteri, iaitu 7/8, barulah dibahagi antara
anak-anaknya.
Bagi suami pula - "bagi kamu,
separuh (1/2) daripada
apa yang isteri-isteri kamu meninggalkan, jika mereka tidak ada anak;"
"Tetapi
jika mereka ada anak, maka bagi kamu, daripada apa yang mereka meninggalkan,
satu per empat (1/4)."
Ibu Bapa
Ibu
bapa juga termasuk dalam pembahagian harta pusaka - "kepada ibu
bapanya, kepada setiap seorang daripada keduanya, satu per enam (1/6) daripada
apa yang dia meninggalkan, jika dia ada
anak." Dari itu, jumlah bagi kedua-dua mereka adalah 2/6 atau 1/3.
Sehingga
di sini, adalah baik jika dibuat kiraan, misalan, bagi seorang lelaki yang
meninggal dunia dan meninggalkan isteri, anak-anak dan ibu bapa:
Ibu & bapa = 1/3 (8/24) = 33.33%
Anak-anak (baki) = 13/24 = 54.16%
Atau
meninggalkan salah seorang daripada ibu bapanya sahaja, maka kiraannya adalah
seperti berikut:
Ibu atau bapa = 1/6 (4/24) = 16.66%
Anak-anak (baki) = 17/24 = 70.83%
Kembali
kepada ibu bapa. Bagi si mati yang hanya
meninggalkan ibu bapa sebagai waris, "maka
satu per tiga (1/3) bagi
ibunya, atau jika dia ada saudara-saudara lelaki, maka bagi ibunya satu per
enam (1/6)."
Hanya
ibu yang disebut di situ. Tiada bapa. Mungkin tidak silap mengandaikan
sekiranya bapa masih hidup maka ibunya mendapat 1/6 sahaja, sama seperti bapa.
Ibunya
mendapat 1/6 juga jika si mati ada meninggalkan saudara-saudara lelaki.
Tiada Waris Terus
Akhirnya, "Jika seorang lelaki
atau seorang perempuan tidak
mempunyai waris yang terus (ibu bapa dan anak), tetapi ada saudara lelaki
atau saudara perempuan, maka bagi tiap-tiap
seorang daripada keduanya,
satu per enam (1/6); tetapi jika mereka lebih ramai daripada itu, maka mereka bersekutu
dalam satu per tiga (1/3)" - 4:12.
Kesemua pembahagian harta di atas adalah
daripada ayat 4:11 dan 4:12. Satu lagi ayat yang terbabit, 4:176, melanjutkan
penjelasan mengenai "waris yang tidak langsung", seperti di bawah:
·
"Allah memutuskan kepada kamu mengenai waris yang tidak
langsung (selain ibu bapa dan anak). Jika seorang lelaki mati tanpa seorang anak, tetapi dia
mempunyai saudara perempuan,
dia menerima separuh (1/2) daripada apa yang dia meninggalkan,
·
"dan dia (lelaki) adalah warisnya jika dia (perempuan)
tidak mempunyai anak." - saudara lelaki
mewarisi semua peninggalan saudara perempuannya.
·
"Jika ada dua
saudara perempuan, mereka menerima dua per tiga (2/3) daripada apa yang dia (lelaki)
meninggalkan." dan,
·
"Dan jika ada beberapa saudara, lelaki dan perempuan, yang
lelaki menerima serupa dengan bahagian dua saudara perempuan" (2x + 1x + 1x, atau 2x + 2x + 1x + 1x seperti yang dijelaskan terlebih dahulu) Jumlah adalah 1/3
daripada harta yang ditinggalkan, macam disebut pada ayat 4:12 tadi.
Pada sesetengah kes terdapat lebihan setelah
harta dibahagikan. Pada hemat kami, segala yang berlebihan itu diberi kepada "orang-orang yang terikat dengan
sumpah" si mati, seperti anak
angkat, anak tiri, anak-anak yatim yang sekeluraga atau yang tidak sekeluarga,
ibu atau bapa saudara yang miskin, dan sebagainya.
Sekian
mengenai wasiat dan pembahagian harta pusaka. Kesemuanya adalah hanya pendapat
kami setelah memahami ayat-ayat Allah. Mana yang silap sila tunjukkan. Terima kasih.
...Lagi bacaan yang menarik tentang wasiat... baca ilmu disini
Rujukan:
No comments:
Post a Comment