Wednesday, June 8, 2011

Ikhtibar Hidup Pilihan Yang Manakah?..keinginan suami ataukah rasa kasih sayangku terhadap Ibuku?:

Al-Quran menjelaskan bahawa Allah memerintah manusia supaya menyembah Allah dan berbuat baik kepada ibu bapa terutama apabila mereka sudah berusia dan lemah seperti dalam firman-Nya: "Dan Tuhanmu perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada keduanya sekalipun perkataan 'ah', dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan rendahkanlah dirimu kepada kedua-duanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah: 'Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil. Tuhan kamu lebih mengetahui akan apa yang ada pada hati kamu; kalaulah kamu orang yang bertujuan baik mematuhi perintah-Nya, maka sesungguhnya Ia adalah Maha Pengampun bagi orang yang bertaubat.'" (Surah al-Isra' ayat 23-25) .

Berbuat baik kepada ibu bapa adalah tanggungjawab setiap orang anak termasuk berbuat baik kepada ibu bapa ialah mentaati, menghormati, memelihara mereka ketika tua dengan baik dan mendoakan mereka supaya diberi rahmat oleh Allah.

Anak perlu menunaikan amanat dan pesan mereka, menghubungkan silaturahim dan berbuat baik kepada kerabat dan sahabat-handai mereka.

Apabila setiap anak memahami tanggungjawab dan perintah Allah itu tidak timbul perselisihan dalam keluarga terutama dengan ibu bapa sendiri atau keluarga mentua.


  • Linda Chayank
    Bismillahirrohmanirrohiim
    Assalamu'alaikum Wr.Wb

    Wahai saudari-saudariku....apa kabar semuanya?
    Saya punya sedikit beban dalam pikiran dan perasaan, mohon ma'af apabila dalam penjelasan masalah saya ini tidak dimaksudkan membuka rahasia keluarga, namun saya harapkan untuk solusi dari masalah saya.

    Kami (saya dan suami) sejak menikah bulan Okt 2009 lalu,Alhamdulillah sudah berusaha mandiri tidak bergantung/tidak dalam satu tempat tinggal dengan orang tua kami masing-masing. Namun, Ibu mertua (Ibu suamiasaya) saya mengingkari janji, beliau sering meminta suami untuk kembali dekat dengan ibunya. Padahal, saya ingat betul dulu sebelum kami menikah, (kami hanya ta'aruf sekali bertemu juga cm sekali setelah itu tidak pernah ketemu dengan tujuan agar terhindar dr fitnah dan dosa zina)..ibunya memberikan janji ke saya, nanti setelah nikah terserah kalian mau tinggal di mana aja...ibu tidak akan ikut campur rumah tangga kalian agar kalian bisa mandiri.
    Sekarang posisi saya bertempat tinggal di dalam satu kota dengan ibu saya di Surabaya Jawa Timur, dan ibu mertua ada di lain kota di Bandung Jawa Barat.
    Alasan ibu mertua sering meminta suami untuk dekat dengan ibu mertua karena ibu mertua merasa kesepian, walaupun d Bandung ada 2 keluarga/banyak saudara dari keluarga ibu mertua. Karena kasihan melihat ibu mertua sering meminta pulang dan juga karena sudah tidak ada lagi suami (note: ibu mertua sudah janda), suami punya niat kembali dekat dengan ibunya maksimal batas waktu setahun lagi, setelah lebaran tahun depan.
    Sebagai istri dan seorang anak, saya juga merasa bingung....
    Sebagai Istri, saya harus patuh selama keinginan suami tidak buruk dan menyalahi agama. Namun, sebagai seorang anak..saya merasa berat jauh dari ibu saya juga. Ibu saya sering merasakan kuatir bila saya jauh dari beliau. walaupun berat, saya berusaha menjelaskan semua kepada ibu saya tanpa menyakiti hati beliau.
    Saya sholat istikhoroh untuk memilih yang mana, akhirnya ibu saya pun mengikhlaskan saya pergi jauh. Namun, setiap saya melihat raut wajah ibu..saya selalu menangis bila jauh nanti. Saya ragu akan bahagia bila jauh dari ibu, karena saya selalu menangis bila ada rasa kangen sama ibu.
    Saya berusaha musyawarahkan suami, dan suami bilang walaupun jauh..kalau nanti saya kangen sama ibu, suami berjanji akan mengantar saya ketemu ibu saya. Tapi, saya merasakan berat sekali. Tolong saudari-saudariku, mungkin ada saran/nasehat buat saya agar saya juga ikhlas dengan keinginan suami saya ini..?

    Sebelumnya terima kasih.

    Wassalamu'alaikum Wr.Wb





    about 9 months ago
  • Cahaya
    subhanallah ukhti..
    sabar ya..
    ssungguhnya sabar e2 sbahagian drpd iman..
    ana cdangkan utk ukhti agr mlakukan solat hajat n solat tahajud
    minx ptunjuk Ilahi
    ssungguhnya Allah e2 maha mengetahui apa yg bkal t'jadi..
    about 9 months ago
  • Linda Chayank
    IYa..insyaAllah...syukron..
    about 9 months ago
  • Cahaya
    afwan...
    about 9 months ago
  • Hasyimah
    linda..
    TERUSKAN BERDOA SUPAYA DIBERIKAN JALAN/KEPUTUSAN YANG TERBAIK BUAT ANDA, SUAMI SERTA KELUARGA.

    but,i think..

    i.t/jawab anak lelaki terhadap ibu bapanya xakan putus selagi mereka bernyawa. so, i think it's ok if anda n suami tnggal bersama ibu mertua (ibu suami).-layanan/hubungan anda n ibu mertua ok k x??..if ok, it should be no problem.

    ii.t/jawab anak perempuan terhadap ibubapa akan putus bila mereka berkahwin.kita sebagai perempuan sewajibnya patuh kepada suami selagi arahannya tidak bertentangan dgn ajaran Islam. seeloknya, setelah berbincang sebaiknya bersama suami, patuhilah keputusan suami.

    iii.anda tidak terus terpisah dengan ibu anda bukan?.suami anda telah berjanji akan membawa anda berjumpa ibu anda bila anda rindui ibu anda kan?.so, i think suami anda amat memahami situasi anda, tetapi suami anda jugak tersepit antara t/jawab seorg anak lelaki dan t/jawab seorg suami (kedua-dua adalah tugas berat seorang insan bergelar lelaki). tetapi kita sebagai perempuan tugasnya hanya satu:suami(allah itu dah wajib). percayalah, jika benar janji suami anda(membawa anda berjumpa ibu),suami anda seorang yang memahami anda sebenarnya. tapi, janganlah anda rindu pada salah waktunya(suami sibuk).

    iv.tidak semua yang kita tidak suka tidak baik untuk kita.kekadang, yg buruk itulah yg terbaik buat kita.

    ini hanya pendapat saya.saya mungkin tidak memahami situasi anda kerana saya tidak berada di posisi anda sekarang. sesungguhnya,setiap perkara ada baik dan buruknya.
    teruskan berdoa. Insya4JJl,mudah-mudahan diberikan petunjuk oleh 4JJl.
    about 9 months ago
  • Ukhti
    Sahabatku Muslimah...ini pandangan ana buatmu...
    Sebagai isteri, kita harus patuh kehendak suami...kerna, wanita itu bila sudaberumah tangga harus patuh perintahnya. Itu yg utama dibandingkan kehendak ibu kita. Perintah ibu seorang isteri itu adalah no 2..perintah suami no 1...maka, duluin perintah suami. Suami pula, perintah ibunya itu yang utama dibanding kehendak isterinya. Kerana, seorang suami itu, biarpun sudah beristeri, PERINTAH IBUNYA NO 1...KEHENDAK ISTERINYA NO 2...ini mengikut aturan Islam...maka perintah ini harus di taati...seandainya sahabatku ukhti Muslimah wanita yang beriman dan taat akan Allah, maka kamu harus mengerti hukum ini...(Syurga Lelaki itu di bawah tapak kaki ibunya, dan Syurga wanita itu di bawah tapak kaki suaminya).

    Ana harap, penjelasan yang sedikit ini bisa membantumu...
    Sahabaku harus fikir akan pengertian hidup ini, kita sebagai wanita memang banyak pengorbanan dalam hidup, kerana itu, kenapa Allah swt. menyuruh wanita solehah (wanita taat perinta Allah) yg mentaati suaminya masuk ke mana2 sahaja pintu syurga yg dia kehendaki..kerana ganjaran di atas pengorbananya semasa hayatnya di dunia...
    Semoga Allah memberimu petunjuk yg sebenar...aku doakan sahabatku ini bahagia, gembira dan selamat di mana jua...(-_-)
    about 9 months ago
  • Linda Chayank
    All my sister....thank u untuk support dan doanya.....InsyaAllah nasehat/saran trutama doa kalian akan membuat saya bahagia...amien.
    about 9 months ago
  • Cahaya
    ini daripada ukhti nur atiqah..

    waalaikumsalam wahai saudariku yg dlm ujian Allah. Ana trtarik utk turut sma mmberikn pndangan. Bagi ana sewajarnya anti sbg isteri mngikuti kata suami walaupun akn mngundang kesedihn mu atau ibumu. Bagus cara enti menrangkan pada ibu enti sbb jauh dari ibu enti. Tringt ana ttg kisah seorg muslimah yg krn dia taat perintah suaminya mnjadikn ibunya bahagia didlm syurga. Insha Allah lebih kurang begini ceritanya. ! hari suaminya ingin keluar jauh dn mngamanahkn agr isterinya xkeluar spnjg dia blm pulang. Isterinya taat. Kmudian swktu lelaki dia pergi, dtg seseorang mmberitahu ibunya sakit. Muslimah itu tak ziarah ibunya kerana teringt pesan suaminya. Dtg lg org trbut mngatakan ibunya tlh mninggal dunia. Dia mnangis tetapi masih tak ziarah ibunya. Kemudian dia mimpi jika xsilap ana ibunya dimasukkan kedalam syurga asbab perbuatannya mntaati perinth suaminya
    about 9 months ago
  • Cahaya
    pendapat ukhti siti halija muhammad bakri

    kalo pada pendapat ana, itu cobaan buat anti dlm usaha mgalas isteri soleha.. sgalanya dtg dari Allah SWT.. anti sabar aja... lagi pula, suami anti sdh berse7 kan mahu mengantar anti bertemu ibu, jadi gak da masalahnya buat anti.. brsyukur krana suami anti itu lelaki yg pahami anti... ada masa, jenguk2 lah ibu anti itu, krana dia juga masih memerlukan anti sma macam ibu mertua anti... Alhamdulillah, ramai yg sygkn anti... harapan ana, bijak2 lah dlm hadapi permasalahan anti ini...smoga anti trus berbahagia brsama suami n keluarga...amin..
    about 9 months ago
  • Linda Chayank
    Syukron....iya ukhti......Amin...
    about 9 months ago
  • Cahaya
    by noraniza:
    pada pandangan saya, seharusnya kamu mengikhlaskan hati untuk mengikut suami tinggal bersama ibu mertua kamu kerana kamu sudah menjadi isteri kepada seorang suami dan seharusnya kamu berada dibawah tanggungjawab suami dan juga kamu mesti mendengar kata suami. Sekiranya kamu rindu ibu kamu, tidak salahnya kamu menghubunginya selalu dalam telefon dan sekali sekala kamu boleh pulang melawat ibu berdasarkan kepada janji suami yang akan menghantar kamu pulang...ini sahaja pandangan dari saya...moga kamu dapat memilih mana yang baik untuk kamu...wasalam..
Sumber : http://www.facebook.com/topic.php?uid=140114462680199&topic=190

No comments:

Post a Comment