Monday, October 22, 2012

luv u so much my baby!

Assalamualikum, 
Semoga saudara-saudara ku,para sahabat juga pembaca hasil tulisan saya samada yang saya ketahui ataupun tidak..semoga anda semua berada dalam sihat dan gembira walau dimana kalian berada...

Take five kejap nak posting mengenai anandaku Nur Almas Madihah Mohd Razif. Usianya kini sudah melewati setahun empat bulan...Syukur padaMU Allah, mengurniakan kami anak yang sihat, bijak, dan sangat petah...Allahuakbar. 

Dalam tidak sedar, Almas dah besar.. dah boleh kawan dengan mimi (panggilan baru almas untuk ummi). Rasa macam baru je lahirkan Almas.. 

Mungkin ada betulnya orang tua-tua kata..kalau budak tetiba demam, muntah-muntah atau poo poo ...maybe dia nak ubah laku mean..macam nak tumbuh gigi ker..nak merangkak ker..nak berjalan ker..dan sewaktu  dengannya. Sebab... last month lepas Almas demam dan cibiribi, perubahan dia..mybaby banyak minum susu..makan pun alhamdulillah dah agak banyak dari sebelum ini... bukan tak nak atau nak percaya.. Orang tua kita kan lebih makan garam.. kebetulan pon mungkin boleh jadi... ape-ape pon.. dengan Izin Allah SWT..semuanya boleh jadi kan..kan kan..



Banyak juga perkataan yang Almas dah boleh sebut...selain dari ami dan abah/baba... bila mendengar perkataan yang terlekuar dari mulut Almas beserta pelatnya.. lucu sangat... its ok dear.. keep learning and trying..

ami/mimi = ummi
abaa / babaa = baba
tok = atok
nyenyek = nenek
achum = Assalamualaikum 
Abau/r = Allahuakbar
chacak = kakak
mom mom = makan
dok = duduk
do= tidur
yun/yon = turun (bila dia minta diturunkan kalau sedang didokong)
mik = milk (sambil point kat "situ" for BF)
tek = susu ibu
chuchu= susu (nak milk dalam botol)
chat = cat (kucing)
Bird = Bird (burung)
jan = hujan
inni = ini
jomm = jom
Nonono= no
chun/chachun = kartun
nyaanyak = tak nak (sambil geleng kepala)

Ada perkataan yang sudah jelas pronunciation nye..dan ada yang masih agak german.. dan sekarang Almas suka amik iphone baba dan cakap sensorang sambil jalan-jalan here and there.. kelakar je tengok gelagat Almas..

Almas..Almas..pengubat lara Ummi...mimie doakan Almas sentiasa dilindungi Allah SWT, diberi kesihatan yang baik..dikurniakan akal yang bijak.. jadi anak yang solehah... dan yang penting jadi hamba Allah yang sentiasa beriman padaNYA dan Rasul-RasulNYA..amin

ok mimie Almas nak sambung keje yer...

Wassalam...


No comments:

Post a Comment